Agenda | Wat is er in de Bibliotheek te doen?

Lezing 'Digitale verslavingen'

Denk jij dat je immuun bent voor een digitale verslaving? Onbewust ben je misschien meer verslaafd dan je denkt.

Journalist Doortje Smithuijsen vertelt en laat zien hoe slim apps en sociale media in elkaar zitten om ervoor te zorgen dat je blijft doorscrollen en -swipen, en ook waar de onderliggende verlangens vandaan komen.

Met de digitalisering is het aanbod aan verslavingen enorm toegenomen. Van PlayStation tot appen, van stappenteller tot Instagram: werkelijk alles wat we online doen lijkt een sterk aantrekkende werking op ons te hebben. Vrijwel iedereen kijkt meer naar schermen dan hij of zij zou willen; niemand kan nog zonder smartphone. Maar maakt dat ons allemaal meteen verslaafd? Tijdens deze lezing gaat ze dieper in op dit actuele thema.

Over Doortje Smithuijsen

Doortje Smithuijsen is filosoof en journalist. Ze schrijft met lichte verbazing over de online wereld, en de wonderlijkheden in haar eigen bubbel. Ze schrijft essays en reportages voor de Volksrant, Vrij Nederland en NRC, en een column in de Trouw.

Inschrijven is niet (meer) mogelijk

Datum dinsdag 21 februari 2023